HYRIAN KOKEMUKSIA
Mobiililaitteita on käytetty erityisesti Seppo-pelin avulla tehtyjen toteutusten yhteydessä. Työpaikkaohjauksessa mobiililaitteita on hyödynnetty työssäoppimisen tavoitekeskustelujen toteutuksessa. Opiskelija ohjaajansa kanssa työpaikalla ja tavoitekeskustelu mobiililaitteiden avulla.
KOULUTUSKESKUS BRAHEN KOKEMUKSIA
Mobiililaitteita käytettäessä opettajalla on hyvä olla hallussa sähköisiä alustoja yhteydenpidolle ja projektinhallinnalle. Opettajan tulee tarvittaessa opastaa opiskelijoita niiden käyttöön. Vaikka opiskelijat hallitsevat mobiililaitteiden ja tietokoneiden käytön, niin esimerkiksi projektinhallinta ei yleensä ole aikaisemmin tuttua ja se vaatii ohjausta.
Mobiilikäytänteistä suosituimmaksi nousi Whatsapp-ryhmät ja erilaiset pilvipalvelut dokumenttien jaossa. Autopaja-projektissa lähtökohtaisesti oli tavoitteena toteuttaa sovellus, joka toimisi opiskelijoiden omilla mobiililaitteilla.
LUKSIAN KOKEMUKSIA
Ison ryhmän kanssa ohjelmiston suunnittelu vaativaa, helpompaa työskennellä pienessä projektiryhmässä. Testataan nyt vielä Trelloa projektinhallintaan.
TAVASTIAN KOKEMUKSIA
Matkailukiltaan on projektin aikana hankittu iPadeja mahdollistamaan Apple-sovellusten käytön oppimisen tukena. Käytössä on myös Windows-tabletteja ja opiskelijoiden omat laitteet.
Opiskelijat käyttävät mobiililaitteillaan erilaisia oppimista tukevia sovelluksia (Padlet, Popplet, Thinglink jne.), dokumentoivat oppimistaan (mm. kuvaavat, videoivat, bloggaavat), pelaavat (Seppo, Kahoot yms.), liikkuvat 360-ympäristöissä. MRHPK-osaston opettajat (15) ja opiskelijat (200).
VARIAN KOKEMUKSIA
Variassa on käytetty oppilaitoksen älypuhelimia VR-laseissa ja 360-kuvaamisessa. Opiskelijoiden omilla puhelimilla on mm. ohjelmoitu NFC-tarroja. Opiskelun tukena ja tiedotuskanavana on yleisesti käytössä WhatsApp-sovellus ja ryhmäkeskustelut WhatsApp:ssa.